Vragen? Neem contact op!

  • Nederlands
  • English
  • Nederlands
  • English
  • Visie en aanpak – IHMS

    Visie en aanpak – IHMS

    De IHMS wil zijn studenten zo goed mogelijk ondersteunen op weg naar de volwassenheid en bij het verwerven van de kennis, vaardigheden en houding die zij nodig hebben om uit te kunnen groeien tot volwaardige professionals. Ons ‘recept’ combineert twee essentiële ingrediënten: de inspirerende en in alle opzichten professionele docenten én het aanbod van authentieke, contextrijke en veilige leeromgevingen.

    De docenten
    Als onderwijskundig meester schakelt de docent tussen de ontwikkelfase van de studenten – ieder met zijn eigen beginsituatie – en de hoge verwachtingen van de gasten in Invitez. Onze docenten weten als geen ander waar en hoe de studenten het beste uit zichzelf kunnen halen.
    In de rol van coach helpt de docent de studenten om zich er zoveel mogelijk zelf bewust van te worden welke competenties zij nog moeten versterken of hoe zij zaken beter op kunnen lossen. De docent is daarbij, als ervaren vakman of vakvrouw in de hospitality, ook een uitgesproken rolmodel en inspirator voor de student.

    De leeromgevingen
    Naast het theorielokaal en de contextrijke praktijk van Invitez krijgen de studenten van onze opleidingen de gelegenheid om hun kennis en vaardigheden in tal van leeromgevingen te ontwikkelen; tijdens stages, evenementen, de eigen food truck, skills-wedstrijden, de hospitality-tour, de practoraten, de vele projecten, het wijnprogramma. Alles is erop gericht om de studenten uit te dagen en zich op te trekken aan de wisselende omgevingen en de positieve prikkels die daarvan uitgaan.
    Onderdeel van die ervaringen zijn ontmoetingen met tal van professionals, waaronder menige alumnus van de school en uiteenlopende typen gasten.

    De school en de ‘inspiration engine’
    De recente ontwikkelingen in de neurowetenschappen bieden steeds meer inzicht in de werking en ontwikkeling van onze hersenen en in de manier waarop wij leren. Naast het ‘formele’ leren op school, leren studenten – en wij allemaal – ook veel op informele wijze: tijdens allerlei vormen van uitwisseling met medestudenten, alumni, professionals en gasten. Het is een voortgaand proces, dat nooit ophoudt en ook wederkerig is; onder gunstige omstandigheden leren we voortdurend van elkaar.

    De combinatie van ervaringen en invloeden – formeel en informeel, op school en tijdens een project, gedurende de stage of tijdens een bijbaan in het werkveld – bepaalt de loop van het leerproces en de ontwikkeling van de student. Inspiratie is daarbij een sleutelbegrip, naast een duidelijke structuur en een veilige leeromgeving.
    Een goede klik met ‘positieve influencers’ van binnen en buiten de school is daarvoor al net zo belangrijk als een boeiend lesprogramma, uitdagende stages en de goede voorzieningen van Invitez. Reden te meer om afwisselend te programmeren en om rolmodellen als horeca-professionals, externe deskundigen, ouderejaars en alumni nadrukkelijk bij het leerproces te betrekken. Geïnspireerde studenten zorgen voor geïnspireerde medestudenten, docenten en gasten. Het is onze dagelijkse opdracht om dit effect op gang te brengen en te houden, en zo optimaal gebruik te maken van de ‘inspiration engine’.